Thursday, April 30, 2015

Negeri Kelahiran Kami

[nie cerita lapuk dah jadi pekasam...simpan hampir 2 minggu] - kelewatan adalah dijangkakan...


hero-hero-hero tu semua lahirnya di sini...
mak ye pon...
ayah aje terbuang nun jauh ke perak sana...

jadi kami mesti kena sokong...lebih-lebih lagi bila mereka di tangga ke atas sekarang nie...




dan adek, kalu perlawanan sebelum nie jadi tukang perati...kali nie kemain ligat... die yang betui-betui semangat ye... melompat... bertepuk tangan...bagai... ikut aje orang sekeliling buat ape... nyanyi...dia nyanyi tapi jangan tanye la lagu ape...yang penting...mulut kumat kamit... yang penting ada iramaye...



meraikan gol yang tah berapa kali...
membeli tiket adalah sangat berbaloi....
gol semua ye tersumbat ke dalam gawang...
ada juga aksi-aksi menarik...

bila gol tersumbat...selalu teringat sat lagi ada ulang tayang...konon nak tengok slow movement lak...
ha.. kejam sangat la kan..ko ingat tengok tv...
aiyo...





minggu nie ada perlawanan perak dengan selangor...
nasib baik nak balik kampung... kang nak sokong mane satu...
kalu dua-dua sumbat gol..leh sorak dua-dua...kan...


psst: berita sedih... X-opismate meninggal dunia hari nie... sakit diabetes... masih lagi terbayang-bayang...duduk sesama menikmati air kundur yang dalam kotak tu...ketika mengikuti team building di PD... Al-Fatihah...

Thursday, April 23, 2015

Epal Itu



berEpal bagus juga untuk senggama otak...


dapat le nanti sijil EPAL...
ramai teringin kan sijil tu...
ahkak bertuah...


psst: mau epal ranggup

Wednesday, April 22, 2015

Sahutlah Seruan


sejak dah berGST nie.. ahkak sahut seruan kerajaan..
mari la kita memasak...nak berjimat kononnya...

undang-undang baru dalam nie rumah...
mane-mane makanan yang ahkak (maknya) boleh masak...TAK boleh beli di kedai...
har..har..har.. undang-undang ekonomi baru...


lah kan...sahut seruan kerajaan katenya...

pizza nie kali pertama mencuba...
resepi main tikam-tikam pisau kat tepung..
sonang gilo...ahkak sangat suka...
inspirasi resepi link



garlic bread makan bersama sup cendawan campbell


kita sapukan aje.. sos prego spaghetti bolognese, taburkan topping ikut sedap tangan...letak le cheese barang sejemput dua...bakar kan aje...


nie pula percubaan kali kedua... resepi lain-lain...
resepi kedua agak crispy...dan menggemuk naiknya...
kalu yang nie..pantang ada susu..ada aje permintaan...
ahkak le yang tak lalu nak melayan...


mari la kita main masak-masak di rumah...


psst: gasak sampai teruk

Thursday, April 9, 2015

Penyokong Tegar


bab menjerit nie kasi aje kan along... die memang suka menjerit...
yang si angah dengan si adek pertama kali pergi...
along pon dah besar panjang baru jejak balik...kali terakhir dia pergi masa umur setahun...masih tak boleh nak ingat ape-ape...

adek tercengang-cengang le...dok tengok orang jerit-jerit, tepuk-tepuk tangan...dia seronok die aje la...bukan paham ape...
angah... asik le dok tanye soalan...
nape orang tu jerit bodoh...mencarut la...
aiyo... pening mak...


asik le mengepau duit mak...
time tu le lapo...nak air la...


budak bawah nie..kerja ya menghabiskan air...
orang sibuk menjerit...die sensorang dok menyedut air..orang lain dapat le ciput-ciput..buat basah lidah...


budak-budak 3 orang tu...masuk aje keta...tak menyempat-nyempat...dah kata jangan tido..kita nak singgah makan...udah tido...adek lagi le... memang tak boleh bukak mata langsung...
ha amik penangan nak tengok bola sangat kan...
 

stadium selayang... perak vs felda...
hah...tak sia-sia beli tiket... perak menang...pas tu menang dengan lawan yang pernah tak kalah...




pergi tengok bola kat stadium nie yang tak seronok ye..bila penyokong start main sumpah seranah tu...
tak bagus untuk budak-budak...kesian kat kelapa (oooo kalu dapat air yer sedap OK) kepala otak mereka yang suci murni tu...
kalu jenis yang tak cepat terpengaruh tak pe lagi...yang jenis cepat tu..argghhhh sudah...



psst: mak pon sempat melompat skit

Friday, April 3, 2015

Tinggal Kenangan


Dee, rindu la dengan ko...
mengadala ko Boom...
betuila.. aku teringin nak jumpa ko sebelum aku mati...
ya allah Boom... mengadala cakap cam nie...
ehhh... betui la aku tengah sakit nie...

itu adalah perbualan lebih kurang 2 tahun yang lalu, tahun 2013, saya ingat dia main-main....orang suka bergurau...cakap tak pernah serius...saya punya ingatan tentang dia hanya dari tahun 1989-1991...lepas tu saya pindah sekolah...lepas tu tak jumpa-jumpa....

ingatan saya untuk 3 tahun itu adalah...dia pemain hoki sekolah..wakil negeri selangor...suka sakat orang...jadi bila die cakap macam tu...ingat saya nak percaya...tidak OK..tak percaya...

selepas 22 tahun saya jumpa dia...reunion di rumah dia...betui..memang dia sakit...tapi die nampak ceria dikelilingi kawan-kawan... ya Allah...saya memang tak sangka...saya ingat orang tak ingat saya lagi... iyer la.... 3 tahun aje...tapi rupenya 3 tahun tu ada banyak kenangan...dia yang mengumpul balik kawan-kawan lama...selepas reunion pertama...terjadi yang kedua...ketiga...besarnya sumbangan dia...

nak cerita lebih...saya hanya kenal dia untuk 3 tahun...tapi selalu jugak le gossip-gossip tepi kelas...ooo saya dengan dia kelas tak sama...dalam ramai kawan-kawan...dia sorang panggil saya Dee...kekadang terserempak kat tandas...borak-borak sat... kat kantin... dan dia memang tak selalu pon ada kat sekolah...training kan... pemain sekolah....

tapi hari ini...orang yang saya ceritakan ini dah kembali menemui penciptaNya...ya Allah di pagi jumaat...




semoga ko tenang di sana Boom...
AL-FATIHAH...



psst: ari nie terima 3 perkabaran sedih... perlukan tisu