Friday, August 28, 2015

Adek Bersukan


Orang itu baru aje 2 minggu masuk sekolah dah nak bersukan. Hari pertama aje pakai baju sekolah...2 mingu pas tu terus pakai pakaian sukan.

Macam ne tak suka pergi sekolah. Hari-hari main jekan.

Nasib baik la Adek dapat baju sukan, kalu tidak tak dapat beraksi 2 acara.
Orang lain masuk 1 acara, die sampai 2.
Kata ceegu, Adek pandai lari.
Kemain sangat ko Dek kan.

Kaler baju biru pink.
Walau pink tapi jantan.



Sedang menunggu acara pertama untuk beraksi.



Ready acara pertama, lari berganti.
Adek menggantikan kawan yang mungkin tak dapat hadir.


Setelah menang tempat ke-5.


Acara kedua, masukan bola dalam bakul.


Geng acara masukan bola dalam bakul


Dua-dua acara menang tempat ke-5.
Kelas ko Dek menang tempat ke-5 pon dapat hadiah.

Monday, August 10, 2015

Rajinnya Pasang Surut


Kalau mak-mak, bapak-bapak pon ada kerajinan yang pasang surut...bebudak pon begitu juga.

Kekadang tak payah kita suruh, siap aje kerja, pandai aje nak mengemas, pandai buat sendiri.
Tapi tu la, kejadian kerajinan nie bukan event selalu, nie even setahun sekali aje, macam bulan Ramadan, amat mahal kekdahnya.

Kalu ada, rasa mak-mak, bapak-bapak bangga sampai kembang idong, konon ajaran mereka mendapat ke anak-anak. Lalu berdoa semoga ia berterusan, tetapi langit memang tak selalu cerah, hujan turun mencurah.

Minggu nie ahkak tak pakai suara tarzan, suruh basuh kasut.
Mereka buat sendiri. Intai-intai, 3 beradik tengah sibuk cuci kasut sekali dengan basikal.

 
Stress free mak ari tu. tapi tang kasut aje.
Stress lain masih ada.

Nasib baik, selepas basuh pandai kemas balik. Kalu tak mak tambah stress.

psst: dalam hati, semoga minggu depan macam nie juga

Monday, August 3, 2015

Adek Gie Sekolah


Hari nie ari pertama Adek ke sekolah. Jadila, nasib baik ceegu pon nak terima lagi. Jadi pelajar tumpang la. Bukan ape nak kasi pelat Adek tu kurang skit. Vocab dah banyak tapi pelat ye pekat sangat.

Kejutkan bangun tido, agak liat jugak la. Tapi tak ada la buat perangai sangat, agak senang juga.

"Ayin nak tido lagi."

Ayat pertama bangun tido.

Hari pertama ke sekolah, sarapan pagi kita kasi nudget ye.
Tadi roger ayah, ayah kate seronok aje dia kat sekolah.
OK ler tu kan. Adek suka berkawan. Harap-harap sok-sok pun cam nie jugak.



Nasib baik la ada abang-abang yang bagi sokongan padu pada Adek untuk ke sekolah.
Along siap main pujuk-pujuk ajak mandi pagi tadi.
Angah, kemain rajin check beg Adek, asah pensel Adek.




psst: ko Dek, jangan ari nie aje ko OK ye...

Wednesday, July 29, 2015

Sepupu Sepapat


Hero-hero-hero tu dengan sepupu yang nie agak rapat.
Asal balik kampung, bertemu janji bukan main.
Sama le kalu yang si sepupu tu ke KL.
Kekadang makan tak lalu, tido tak lena nak menantikan waktu pertemuan




Tengok Adek makan, kemain kaki ye.
Katenya, macam gangster.
Mane ko belajo Dek? Bukanke susah makan macam tu?
Ditegur kang, orang tengah selera makan. Lantakan situ.


psst: nasib baik ko kecik dek

Monday, July 27, 2015

Kembara Raya


Raya 1 & 2 kita duduk dendiam aje kat umah. Rumah paling jauh pergi adalah umah Wan & Atuk yang sememangnya hari-hari pergi pon, tujuan adalah untuk makan-makan sambil tunggu suku sakat datang.

Raya 3, balik kampung. Baru ler merasa jalan jauh skit. Dan beraya 3-5 buah rumah sehari.
Masih mengekalkan kaler sedondon, kemain mak kan. Nasib baik mak ada kaler baju biru muda ini.




Petang tu aje 2 buah rumah dapat beraya. Rumah pertama siap kutip buah rambutan. Rumah kedua buat macam umah sendiri, al maklum umah mak long hero-hero-hero. Duduk sampai maghrib baru nak balik. Perut dah kenyangkan.

Esoknya kita cover lagi 2-3 buah rumah. Gerak kereta 2-3 minit sampai aje depan umah.
Malamnya sampai ke Ipoh kita beraya. Umah Tok Chik diorang. Kemain sedap mee hoon goreng. 


Rupanya susah juga nak berselfie. Jenuh ahkak adjust muka, mata, senyum. 



Hari selasa dah gerak balik ke KL. Sambung beraya di sini pulak. Tapi sebab 2 hero tu dah sekolah maka program beraya bersambung pada ari sabtu.

Sebelom tu, ada saki baki bahan buat biskut kita perabihkan.
Orang sibuk conga bar, ahkak pon nak jugak buat. Kalu tengok paras rupa macam jadi tu.



Atuk si hero-hero-hero tu bawak pisang seplastik, kataye si janda kasi.
Ntah mana janda le yang bagi tu. Kita buat le muffin pisang sebagai breakfast di pagi raya 10.
  

Raya 9, kita ke Klang dan Shah Alam.
Satu umah Tok Anjang hero-hero-hero tu, satu lagi umah Wan Andak hero-hero-hero tu. 





Raya 10 patutnya ke umah Wan Ngah mereka, tapi ahkak kan pemalas. Maka, kite duduk umah aje. Minggu nie la kite beraya lagi. Tunggu jemputan rumah terbuka pulak.


psst: hari pertama kerja...ahkak posa nie... menu berbuka ape yang sedap nie...