Monday, August 3, 2015

Adek Gie Sekolah


Hari nie ari pertama Adek ke sekolah. Jadila, nasib baik ceegu pon nak terima lagi. Jadi pelajar tumpang la. Bukan ape nak kasi pelat Adek tu kurang skit. Vocab dah banyak tapi pelat ye pekat sangat.

Kejutkan bangun tido, agak liat jugak la. Tapi tak ada la buat perangai sangat, agak senang juga.

"Ayin nak tido lagi."

Ayat pertama bangun tido.

Hari pertama ke sekolah, sarapan pagi kita kasi nudget ye.
Tadi roger ayah, ayah kate seronok aje dia kat sekolah.
OK ler tu kan. Adek suka berkawan. Harap-harap sok-sok pun cam nie jugak.



Nasib baik la ada abang-abang yang bagi sokongan padu pada Adek untuk ke sekolah.
Along siap main pujuk-pujuk ajak mandi pagi tadi.
Angah, kemain rajin check beg Adek, asah pensel Adek.




psst: ko Dek, jangan ari nie aje ko OK ye...

Wednesday, July 29, 2015

Sepupu Sepapat


Hero-hero-hero tu dengan sepupu yang nie agak rapat.
Asal balik kampung, bertemu janji bukan main.
Sama le kalu yang si sepupu tu ke KL.
Kekadang makan tak lalu, tido tak lena nak menantikan waktu pertemuan




Tengok Adek makan, kemain kaki ye.
Katenya, macam gangster.
Mane ko belajo Dek? Bukanke susah makan macam tu?
Ditegur kang, orang tengah selera makan. Lantakan situ.


psst: nasib baik ko kecik dek

Monday, July 27, 2015

Kembara Raya


Raya 1 & 2 kita duduk dendiam aje kat umah. Rumah paling jauh pergi adalah umah Wan & Atuk yang sememangnya hari-hari pergi pon, tujuan adalah untuk makan-makan sambil tunggu suku sakat datang.

Raya 3, balik kampung. Baru ler merasa jalan jauh skit. Dan beraya 3-5 buah rumah sehari.
Masih mengekalkan kaler sedondon, kemain mak kan. Nasib baik mak ada kaler baju biru muda ini.




Petang tu aje 2 buah rumah dapat beraya. Rumah pertama siap kutip buah rambutan. Rumah kedua buat macam umah sendiri, al maklum umah mak long hero-hero-hero. Duduk sampai maghrib baru nak balik. Perut dah kenyangkan.

Esoknya kita cover lagi 2-3 buah rumah. Gerak kereta 2-3 minit sampai aje depan umah.
Malamnya sampai ke Ipoh kita beraya. Umah Tok Chik diorang. Kemain sedap mee hoon goreng. 


Rupanya susah juga nak berselfie. Jenuh ahkak adjust muka, mata, senyum. 



Hari selasa dah gerak balik ke KL. Sambung beraya di sini pulak. Tapi sebab 2 hero tu dah sekolah maka program beraya bersambung pada ari sabtu.

Sebelom tu, ada saki baki bahan buat biskut kita perabihkan.
Orang sibuk conga bar, ahkak pon nak jugak buat. Kalu tengok paras rupa macam jadi tu.



Atuk si hero-hero-hero tu bawak pisang seplastik, kataye si janda kasi.
Ntah mana janda le yang bagi tu. Kita buat le muffin pisang sebagai breakfast di pagi raya 10.
  

Raya 9, kita ke Klang dan Shah Alam.
Satu umah Tok Anjang hero-hero-hero tu, satu lagi umah Wan Andak hero-hero-hero tu. 





Raya 10 patutnya ke umah Wan Ngah mereka, tapi ahkak kan pemalas. Maka, kite duduk umah aje. Minggu nie la kite beraya lagi. Tunggu jemputan rumah terbuka pulak.


psst: hari pertama kerja...ahkak posa nie... menu berbuka ape yang sedap nie...

Sunday, July 19, 2015

Syawal ke 3

selepas sebulan berpuasa dan sudah 3 hari kite beraya, baru dapat merasa makan kat kedai...
roti canai di syawal ketiga...

bukan senang nak nampak orang sedondon makan roti canai...ari raya aje ada nie


beraya ketika musim buah bukan saje kutip duit raya..kite kutip buah juga...


untung la...musim raya buah murah...


Friday, July 17, 2015

Salam Aidilfitri 2015


tahun nie nak kaler emerald green...
jenuh mencari satu jalan tar...
dari pagi sampai ke malam...
jumpe saiz nie...tak jumpe lak saiz tu...
sudah ye kaler nie je la...


selamat hari raya
dari kami
maaf zahir dan batin...